fredag 11 mars 2011

Nyfiken på klänningar.

Jag har testat att sy somriga klänningar trots att det bara finns pojkar i huset och utan någon uttänkt mottagare. Jag använde mig av ett trikåtyg jag köpte på rea i en lokal tygaffär och gjorde först en ärmlös modell i storlek 86, med kantband i vitt. Den kan ju användas antingen med tröja och tights under eller till sommaren som den är. Jag är inte riktigt nöjd med kantningen, men nu vet jag lite mer om hur jag inte ska göra. Mönstret har jag skissat själv efter att ha kikat på olika klänningar och det blev bra. Klänningen sitter fint på min lilla kille, bara lite för stor.

Den kortärmade tunikan/klänningen är i storlek 134 efter ett mönster i Ottobre (6/2007), egentligen långärmad men jag gjorde korta ärmar som fick smala vita muddar för att få dem att gå ihop lite mot armen. I halsen blev det också smal mudd. Jag ska hitta en lämplig tjej som får prova den så att jag får se hur den ser ut på.

1 kommentar: