söndag 30 januari 2011

Liten hjälmmössa i jeans

Idag sydde jag en hjälmmössa eller hätta i jeanstyg. Den är fodrad med tjock svart fleece och kantbandad med svart snedslå. Tyvärr är den för liten för min 9,5-månaders pojke så jag kan bara visa upp den på ett låtsashuvud :-) Mössan hamnar därför på till salu-sidan.

Jag testade här ett mönster i boken "Sy till barnen 0-4 år" av Gynther och Solberg som skulle vara för 1-åringar. Tyckte inte riktigt om modellen så halvvägs in i projektet klippte jag om alla delarna. Detta gjorde väl också att den till slut blev lite mindre, även om den var liten från början också. Jag skulle nog säga att den nu passar en bebis mellan 2 och 6 månader (ballongens omkrets är 43 cm). Jag gillar verkligen mössan, tycker att den är både både gullig och tuff, och får nog se till att göra en större variant också.


3 kommentarer:

  1. ballong att mäta med, det är riktigt smart! jag funderade på det ett tag när jag endask kunde mäta mössor i en storlek (min son som nu är 9 månader) och sen ramlade poletten om ballongen!

    SvaraRadera
  2. Jag har svarat på din fråga i min blogg. Och ställt en till dig... :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret! Jag har också funderat på det där med att använda en gammal. Får bli ett kommande projekt.

    SvaraRadera