tisdag 22 maj 2012

För hemlig läsning utan slitage.

Jag var sugen på att sy någon ny grej och då är bästa inspirationen att bläddra runt bland andra bloggar. Hos Rinosyr fanns en beskrivning på pocketfodral som jag utgick från när jag skapade några egna varianter.

Dessa är gjorda för att passa perfekt till svenska pocketböcker med standardhöjden 18 cm. Tjockleken varierar ju förstås med antalet sidor, men mina fodral funkar fint på åtminstone 600-sidorsböcker. De har ett fastsytt bokmärke i form av ett sidenband och en knapp och resårsnodd att stänga med. Jag valde också att fodra dem med ett tunnt, enfärgat tyg.

Så varför pocketfodral? Kanske mest för att det är kul, eller för att man gillar tyget, för att inte avslöja vilken titel man läser eller för att inte slita på boken när man har med den i väskan.

Valde visst en rejält gulnad bok som demo :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar