måndag 23 april 2012

Cloud dough


Här kommer ett tips på en härlig variant på hemmagjord lera/deg till barnen. Den går under namnet "Cloud dough" och är hur enkel som helst. Här blev jag inspirerad. Degen består endast av mjöl och matolja, sen kan man tillsätta t ex färgat glitter, dock inte karamellfärg som är vattenbaserad. Den känns ungefär som Deltasand, den där inomhussanden som inte torkar. Vi höll på i en timme idag och gjorde kakor, slott, handavtryck och annat av den lena degen. Lika lätt som den är att finfördela till mjöl är den att krama ihop till en boll. Hur länge den håller sig kan jag inte säga något om än, men den kan ju ligga framme utan att torka. Antar att det är härsknande fett som begränsar hållbarheten. Recept: 8 dl mjöl + 1 dl matolja.


Finfördelad.

Knådad.

Sen får man inte vara så känslig för stök, jag lägger in en liten varning till alla som får panik över situationer liknande bilden nedan :-)  Själv kände jag att idag var en lämplig dag att föreslå denna lek, men ibland har man ju mindre tålamod...

4 kommentarer:

  1. ojojoj... vi får nog göra det någon dag när inte pappan är hemma... men det ser härligt ut!

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Det får vi nog också testa någon tag när mitt tålamod är på topp. :)

    SvaraRadera
  3. ohhh myyy gooood! inget för mig med andra ord, men det såg ju väldans roligt ut för barnen... å det är väl det som räknas! :)
    Fin blogg du har.. Återkommer gärna.

    /Sofia

    SvaraRadera
  4. Vilket kul grej! Måste testas! kanske man kan vara på altanen....så man kan sopa bara ;)

    SvaraRadera