söndag 18 september 2011

Äntligen en lapptäcksfilt.

Länge har jag gått och tänkt på att jag vill sy ett litet lapptäcke. Nu har det äntligen blivit av och här är resultatet. Det är gjort för att användas som barnfilt i till exempel spjälsäng eller barnvagn. Baksidan är marinblå fleece, måtten 80 x 60 cm. Finns i shopen.

Det klurigaste var att hitta rätt tyger. Jag tycker i och för sig inte att det måste vara så väldigt matchat utan lite mer avslappnat, men någon slags harmoni och tanke kan kännas bra. Blått och rosa, lite kalla toner, blev det första projektet. Det kommer med all säkerhet bli fler, då jag har många andra fina vävda tyger som behöver få synas på något sätt.

Ursprungsidén med lapptäcke är ju att ta till vara på tygspill från annan sömnad och få ihop det till dekorativa föremål. Jag ville gärna återanvända så mycket som möjligt men det smög sig in lite nytt också. Min lapptäcksfilt är en mix av lakan och örngott från loppisar, spillbit IKEA-tyg efter annat projekt, örngott köpt på vår resa i Indien, nytt från Stoff och Stil och ett förkläde från en släkting. Sammantaget ger lapptäcken faktiskt en bild av sömmerskan!

2 kommentarer: